Portico di Romagna, Scuola Verde l'Olmo

Ervaringen scholen Midden Italië

Portico di Romagna, Scuola Verde l'Olmo

Berichtdoor Ingrid Veringa op za 15 nov 2008, 13:37

Scuola Verde l'Olmo, school in Portico di Romagna
Ingrid Veringa, Italstudio
Ingrid Veringa

Re: Portico di Romagna, Scuola Verde l'Olmo

Berichtdoor Katje op ma 12 okt 2009, 17:30

Vorig jaar in oktober ben ik voor de eerste keer naar Portico Di Romagna geweest, ik herinner me nog elk detail: de vlucht naar Bologna, de trein naar Forli en de bus naar Rocca S. Casciano om daar een busje te nemen naar Portico di Romagna. Lijkt een heel gedoe, maar zelf die reis had al iets bijzonders. Ik zal nooit vergeten dat Mirco, de buschauffeur die me van San Casciano naar Portico bracht al lachend zei dat ik in Portico de liefde zou vinden...

Ik kwam toe op een warme oktoberdag, het weekend van de jaarlijkse sagra. De lucht rook naar wijn en ik was meteen betoverd. Ook al was ik er alleen naartoe gegaan, ik heb me er geen seconde alleen gevoeld. Hetzelfde weekend heb ik al heel veel inwoners leren kennen, zoals Umberto en Rosanna en Laura en Laurella van bar Angolo.
Ook de mensen van 'Al Vecchio convento' zijn fantastisch. Je wordt er steeds warm onthaalt en Marisa en Gianni verwennen je steeds met de heerlijkste gerechten.
Portico di Romagna is een sprookjesdorp, met een watervalletje, een kabbelend riviertje en tussen de bergen, goed verstopt, vind je er het kleinste vulkaantje van Italië.
De inwoners zijn steeds blij met de studenten en doen er alles aan om je er thuis te voelen. Het is het eerste plekje waar ik ooit les gevolgd heb, waar je dan ook echt persoonlijk contact hebt met de bewoners. De drie weken dat ik daar ben geweest heb ik de tijd van mijn leven gehad: etentje hier, feestje daar, verjaardagsdrink in de bar, gedanst met vissers van Cervia, met volle borst het lijflied van de romagnoli "Romagna mia" meegezongen en heel veel geklonken op het mooie leven.
De school is prima! De leerkrachten zijn fantastisch! Het is heel relax en al snel kan je in de bar praten met de plaatselijke bevolking.

Deze school is perfect voor mensen die niet op zoek zijn naar wilde discotheken, maar houden van rust, natuur en persoonlijke contacten. Portico di Romagna is een heel veilig, gezellig plekje boordevol verrassingen.
Bovendien zijn er ondertussen ook al vluchten met Windjet naar Forli, wat maar een half uurtje van Portico ligt.

Sinds ik daar geweest ben, laat Portico Di Romagna mij niet meer los, ik heb er mijn hart verloren.
Mirco had gelijk, ik heb er de liefde gevonden, nee geen vriendje maar de liefde voor een dorp met al zijn 400 inwoners.
Katje

Re: Portico di Romagna, Scuola Verde l'Olmo

Berichtdoor Marten op zo 13 dec 2009, 22:51

Hallo,

Hier een kort verslag van mijn studieweek bij scuola Verde L'Olmo en verblijf in Al Vecchio Convento in Portico di Romagna.

Voor een allereerste taalcursus Italiaans mocht ik eind augustus een week verblijven en les hebben in eerder genoemd hotel en school.
Bij aankomst op Forli vliegveld werd ik begroet door Matteo, eigenaar van de school. Na een korte rit van amper een half uur sta ik oog in oog met het verleden. Dit is je 1ste indruk van Portico.
Dan door naar het hotel, koffer op bed en zwembroek aan. Matteo had onderweg uitgelegd hoe ik bij de plaatselijke zwemplek kon komen. Stenen pad af, over een brug die kennelijk ca 1000 jaar geleden is gebouwd en waar sinsdien geen steen van is verplaatst. Back in time again. Rest van de middag heerlijk gezwommen en in de zon gelegen tussen de locals.

'S avonds kennis gemaakt met Marisa als gastvrouw en de heerlijke kookkunsten van Massi en Gianni. Deze avond ook nog kennisgemaakt met zon beetje de hele regio, er was een feest avond van Proloco.
Deze dag was tevens het begin van een bijzondere week.

Op maandag begon de schoolweek. Om 09.00 uur zit ik met een kop koffie op een soort van balkon aan tafel met tegenover mij juf Clara. Vanaf dan gaat alles in het Italiaans. Heb ik weer, net 3 keer op vakantie geweest, zeg net buon giorno en ciao.
Maar het gaat verbazend goed, af en toe wat duits om iets duidelijk te maken en in het begin nog best vaak non lo so en come se dici.
Het les materiaal is goed opgebouwd en begint echt met basis. Juf Clara geeft goed les en doet naast grammatica ook woord spelletjes en behandelt zo spreektaal en Italiaanse gebruiken en gewoontes in taal en spreken. Ieder dag 'huiswerk' wat ik trouw 's middags maak aan het water.
Op vrijdag is er dan het afscheid. Dit gaat met sandwiches, prosecco en een oorkonde.

Iedere dag na school is er wel een activiteit waar je aan mee kan doen. Zo zijn we gaan zwemmen in een ander stuk van het riviertje met heuse waterval. Ook het bezoek aan een wijnboer en de jaarmarkt in Rocco San Casciano (zoals bij ons de vrijmarkt met koninginnedag) stonden deze week op het programma. Op vrijdag dan nog het culturele hoogtepunt (of voor sommige een commercieel hoogtepunt) met een bezoek aan Ravenna. Erg onder de indruk van alle mozaïeken!

Op woensdagavond is het wekelijkse tuinfeest in de tuin van ghet hotel onder organisatie van Marisa. Hier zijn niet alleen alle studenten welkom, maar ook vrienden, familie, buren enz. Deze keer een mooie mengeling van ca 20 a 25 gasten en dito nationaliteiten. Er is heerlijk eten, de wijn smaakt goed en erwordt gepraat en gelachen in Italiaans, Hollands, Deens en Engels. Maar vooral gezongen en voornamelijk het Romagna Mia , zo'n beetje het volkslied voor de Romagnoli, wordt veelvuldig ingezet.

Nu nog denk ik een aantal kewer per week wel aan de mensen, het dorp, de school en alles van Portico. Het lijkt haast alsof je, wanneer je er bent geweest, je er nooit meer weggaat. You can check out any time of night, but you can never leave. (The Eagles, Hotel Calfornia).

Mocht je na je bezoek aan de site van Italstudio een studiereis gaan maken, dan kan ik je Scuola Verde L'Olmo aanraden. Echter, houdt je ervan om naast het studeren lekker uit te gaan en het Italiaanse nachtleven van dichtbij aan een veldonderzoek willen onderwerpen, ga er dan niet heen. Portico di Romagna geeft je dit niet.

Ciao,
Marten
Marten

Keer terug naar Midden Italië